Regie: Tatiana Huezo | 102 minuten | documentaire Tatiana Huezo’s documentaire El Eco volgt een handvol inwoners van een afgelegen Mexicaanse berggemeenschap. Het is een intiem en innemend portret van een kalme manier van leven die aanvoelt alsof de tijd heeft stil gestaan. In een vrijwel plotloze film vol intieme scènes volgen we de inwoners van het gehucht El Eco, hoog in de bergen van de Mexicaanse deelstaat Puebla. De mannen komen af en toe aanwaaien maar werken meestal elders, voornamelijk in de bouw in naburige steden. De gemeenschap, en de... » meer lezen
In de Chileense western Los Colonos toont regisseur Felipe Gálvez Haberle de genocide op de inheemse bevolking in het Chili van begin twintigste eeuw. Een kille weergave van een gruwelijke episode uit de geschiedenis is ook een aanklacht tegen het genre en de cinema zelf. Vuurland, Tierra del Fuego, het zuidelijkste puntje van Zuid-Amerika. Het jaar is 1901. De machtige Chileense grootgrondbezitter José Menéndez (akelig goed neergezet door de bekende Chileense acteur Alfredo Castro), stuurt drie mannen op expeditie om zijn territorium af te bakenen. Het illustere drietal gaat onder leiding... » meer lezen
In La hija de todas las rabias worden de 11-jarige María en haar moeder gescheiden terwijl ze proberen te overleven nabij Nicaragua’s grootste vuilstortplaats. In het openingsshot van La hija de todas las rabias rijdt een ambulance een vuilstortplaats op en dumpt er een stuk of vijf vuilniszakken. Even later, in wat een knipoog naar de beginscène van Planet of the Apes lijkt, ontwaken de bewoners van de vuilnisbelt; een voor een verrijzen menselijke figuren tussen het puin. Opgewonden roepen ze: de doden, de doden! Wie heeft de doden? Hier liggen... » meer lezen
De zevenjarige Sol brengt de dag door in het oude huis van haar grootvader, terwijl haar familie druk in de weer is met de voorbereiding van een verrassingsfeest voor Sols vader Tona. Het feest bruist van liefde maar heeft ook een bitterzoete bijsmaak. Deze tweede, inmiddels meermaals bekroonde speelfilm van de Mexicaanse regisseur Lila Avilés is een waardige opvolger van haar debuutfilm La camarista. Een totem is een symbool waaraan een bepaalde mythische, heilige of sociale betekenis wordt gehecht, meestal binnen een gemeenschap of groep. In de nieuwe film van... » meer lezen
El Castigo is een in één take gefilmd thrillerdrama van de Chileen Matías Bize (En la cama), waarin een kind verdwijnt in het bos, en ongemakkelijke waarheden komen bovendrijven wanneer het echtpaar zijn ouderschap onder ogen moet zien. Een man en een vrouw rijden midden tussen de bossen in hun ruime auto als de man haar aanspoort om te keren. ‘Zo heeft het wel lang genoeg geduurd’, zegt hij. Er hangt een vreemde spanning in de auto. Als de vrouw omkeert en de auto een stukje terugrijdt, begrijpen we langzaamaan... » meer lezen
‘Weet je hoe de condor sterft?’, vraagt Virginio aan zijn kleinzoon Clever, die zijn grootouders een bezoek brengt in de hooglanden van Bolivia. De twee mannen zitten samen op een rotsige berg in het kale Andeslandschap, waar Virginio samen met zijn vrouw Sisa in een bescheiden huisje woont. Samen met zijn kleinzoon geniet hij van een korte pauze terwijl ze zijn kudde llama’s laten grazen. Nee, Clever weet niet hoe een condor sterft. Als hij het gevoel heeft dat hij nergens meer goed voor is, zich zwak en nutteloos voelt,... » meer lezen
De indrukwekkende documentaire Holding up the Sky van de Belgische regisseur Pieter Van Eecke neemt de Europese kijker mee naar het Amazonewoud in Brazilië, grondgebied van de inheemse Yanomami en hun voorouders. Davi Kopenawa, sjamaan en woordvoerder van de Yanomami, reist in de film de tegengestelde richting op: hij trekt naar Europa om steun te zoeken en zo te voorkomen dat zijn volk wordt weggevaagd. Davi trekt langs beleidsmakers, ngo’s en politici om de grote urgentie van zijn verhaal over te brengen: de Yanomami hebben hulp nodig en wel nu,... » meer lezen
Hoe dit verhaal afloopt, weten we al: tijdens het presidentschap van Jair Bolsonaro zijn landinvasies op inheems grondgebied in Brazilië meer dan verdubbeld. Ontbossing van het Amazonewoud is gestegen tot het hoogste niveau in vijftien jaar. Geweld tegen sociale leiders is de afgelopen jaren toegenomen. We lezen het geregeld, de onheilspellende feiten. Maar wat ze precies betekenen voor de betrokkenen, daarvan hebben veel mensen geen duidelijk beeld. De documentaire The Territory, een productie van National Geographic, verbeeldt de strijd van de inheemse Uru-eu-wau-wau-bevolking tegen de oprukkende ontbossing die hen van... » meer lezen
Vier Braziliaanse journalisten reconstrueren hoe een anti-corruptieonderzoek door een openbaar klager en een rechter werd misbruikt als politiek instrument om links uit te schakelen. De documentaire ‘Amigo Secreto’ laat – aan de vooravond van nieuwe verkiezingen in Brazilië – zien hoe de rechtspraak werd ingezet om de extreemrechtse president Jair Bolsonaro in het zadel te helpen. Het lijkt allemaal te draaien om een amateuristisch ogende Powerpointpresentatie van de Braziliaanse openbaar aanklager. Voor een grote afbeelding van een complex schema vol pijlen, cirkels en namen, met in het midden prominent de... » meer lezen
Een Colombiaanse visser gaat in een kano op zoek naar zijn twee zonen, die door paramilitairen in de rivier zijn gedumpt. Het ingetogen Colombiaanse drama Tantas almas (‘zoveel zielen’) verbeeldt een land en een bevolking die nog altijd leven met de nasleep van jarenlang geweld. Het is 2002. Langs de oevers van de Colombiaanse Magdalenarivier keert visser José (Arley De Jesús Carvallido Lobo) terug naar huis na een lange nacht op zijn kano. Daar treft hij niet zijn drie kinderen aan zoals verwacht, maar alleen zijn dochter – in tranen. Haar... » meer lezen
Voor een buitenstaander lijkt Brazilië een smeltkroes van culturen. Maar klopt dat? Leven de bevolkingsgroepen mét of juist naast elkaar? En hoe gaan ze om met hun geschiedenis? Schrijfster Mary-Ann Sandifort, die samen met haar man in Brazilië woont, ging in de staat Espírito Santo op zoek naar deze culturen of wat er van over is. In september verscheen bij uitgeverij Noordboek het boek Smeltkroes Brazilië van Mary-Ann Sandifort (1962). Het vertelt de ervaringen van Sandifort bij verschillende bevolkingsgroepen in de centrale Braziliaanse staat Espírito Santo. Ze spreekt met inheemse Brazilianen,... » meer lezen
‘Lang leve het gewapend verzet!’ De leus staat op een muur gekalkt. Het is een van de vele archiefbeelden waarmee de Peruaanse film Canción sin Nombre opent: foto’s van krantenkoppen over stijgende inflatie, torenhoge werkloosheid, stroomuitval en ongelijkheid, afgewisseld met marxistische leuzen op prostestborden of muren. We blijven in het zwart-wit van de archiefbeelden, deels om in de sfeer van die tijd te blijven, deels om het beklemmende leven van de hoofdpersonen te symboliseren, zo heeft regisseur Melina León het zelf uitgelegd. En beklemmend is het, deze filmervaring: de gekaderde, kale... » meer lezen
Weinig kijkers zullen in het eerste kwartier van het Argentijnse El Perro que no calla (‘De hond die niet wou zwijgen’) kunnen bevroeden wat hun de rest van de film te wachten staat. Terwijl de vertelling begint met een klein leven vol bescheiden gebeurtenissen, ontaardt ze in apocalyptische sciencefiction – om uiteindelijk weer klein en menselijk te eindigen. Het begint allemaal met een schijnbaar onbeduidend voorval in het leven van dertiger Sebastian, of Seba (gespeeld door de broer van regisseur Ana Katz, Daniel Katz), een bescheiden dertiger die werkt als... » meer lezen
Maanden nadat de zoon van Magdalena het ouderlijk huis in Mexico heeft verlaten om naar de Verenigde Staten te trekken, heeft ze nog altijd niets van hem gehoord. Zou hem iets zijn overkomen? Is hij überhaupt aangekomen bij de grens, of is hij onderwerp ten prooi gevallen aan een van de gevaren die de reis naar het noorden meebrengt? De subtiele en poëtische Mexicaanse film Sin señas particulares van regisseur Fernanda Valadez toont de zoektocht van een Mexicaanse moeder naar haar kind, een zoektocht zoals er jaarlijks duizenden worden ondernomen. In... » meer lezen
Tien jaar geleden brachten twee jonge documentairemakers in hun afstudeerfilm ‘Toxic Playground’ een milieuschandaal aan het licht: een Zweeds bedrijf bleek in de jaren 80 tonnen giftig afval in Chili te hebben gedumpt. De bewoners werden ziek; baby’s werden geboren met afwijkingen. De film betekende ook het begin van een juridische strijd tussen de bewoners van het Chileense Arica en het Zweedse mijnbedrijf. Wat is het toch aan het klassieke en tijdloze verhaal van David tegen Goliat dat ons blijft intrigeren? En hoe kan het dat in onze tijd... » meer lezen