Gezien in het Migratie Museum te Den Haag tijdens de ‘Freedom Book Fair’. Het is zaterdag 4 mei, in Nederland herdenken wij allen – burgers en militairen – die in Nederland of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties. Het thema van Bevrijdingsdag is dit jaar ‘In vrijheid kiezen’. De voorstelling Bacanal Chipote, die hier vanavond wordt opgevoerd door vijf gevluchte burgers uit het door geweld geteisterde Nicaragua, sluit aan bij dit beladen thema. Lleca Teatro maakt... » meer lezen
Het langverwachte vervolg op Ciro Guerra’s El abrazo de la serpiente is een op ware gebeurtenissen gebaseerde, epische vertelling over de vroege jaren van Colombia’s internationale drugshandel en de verwoestende gevolgen voor een traditionele gemeenschap. In het noordoosten van Colombia ligt de woestijn van La Guajira er eind jaren zestig verlaten bij. De oorspronkelijke bewoners van de regio, de Wayúu, voorzien in hun levensonderhoud door geiten te hoeden, koeien en ezels te houden, en misschien wat koffie te verhandelen. Ze hebben hun eigen regels en gebruiken, hun eigen taal (Wayuunaiki) en... » meer lezen
Een hevige bosbrand woekert vlak buiten een commune in de Chileense Andes. Bewoners proberen met emmers water en natte dekens de brand te blussen. De hond van Clara, een van de meisjes uit de commune, worstelt zich los en vlucht, weg van de brand, maar ook weg van de gemeenschap, een andere, ongewisse toekomst tegemoet. Deze woongemeenschap in de bergen van Chili is het decor van Tarde para morir joven, een film die de levens volgt van drie kinderen die opgroeien in het Chili van 1990. Binnen een vrijzinnige gemeenschap... » meer lezen
De Chileense documentaire Los Reyes volgt het leven van skatende tieners in het Chileense skatepark Los Reyes, via de ogen van de ware ‘koningen’ van het park; de straathonden Chola en Football. Aanvankelijk waren regisseurs Bettina Perut en Iván Osnovikoff van plan een documentaire te maken over de jongeren die het oudste skatepark van Santiago (Chili) geregeld bezoeken. Maar bij nader inzien bleken de skaters toch niet de toegankelijkste personages, en de groep was niet vast genoeg om echt te portretteren. Toen viel het oog van de regisseurs op twee andere... » meer lezen
In Colombia geldt Cartucho als een haast mythische plek. Een ooit keurige wijk in Bogotá veranderde decennialang in een miserabele plek waar niemand durfde te komen. De hevige sociale problematiek werd niet aangepakt, maar in plaats daarvan werd de wijk platgegooid om op de plek een park aan te leggen. Genoeg reden voor de Colombiaanse stedenbouwkundige Andrés Chávez Sánchez om deze omstreden geschiedenis onderwerp van zijn eerste documentaire te maken. Het resultaat is een rauwe documentaire over een nog rauwer onderwerp. Centraal in de documentaire staan de voormalige, roemruchtige wijk... » meer lezen
De verhalenbundel De geliefden van Allerheiligen vormt de bron van Juan Gabriel Vásquez’ oeuvre. Wat blijkt? Het verteltalent van de Colombiaanse succesauteur is ontsprongen in de Belgische Ardennen. De geliefden van Allerheiligen verscheen oorspronkelijk in 2001, lang voor Vásquez’ bejubelde romans Het geluid van vallende dingen en De vorm van ruïnes. Op de eerste Colombiaanse uitgave stond een afbeelding van Les amants van de Belgische schilder René Magritte. Die cover was goed gekozen. Net als de met lakens bedekte, kussende minnaars van Magritte, spelen de geliefden uit Vásquez’ verhalen graag... » meer lezen
Las herederas is de eerste lange speelfilm van de Paraguayaanse regisseur Marcelo Martinessi (1973) die met zijn debuut meteen verschillende prijzen in de wacht sleepte. Het gevoelige en betekenisvolle drama, over twee samenwonende vrouwen van middelbare leeftijd – geliefden, al is dat niet altijd even duidelijk – won in Berlijn de Zilveren Beer voor beste actrice (voor Ana Brun als Chela), in San Sebastian de Sebastiane Latino Award en in eigen land de Jury Award op het World Cinema Amsterdamfestival. Chela en Chiquita, twee Paraguayaanse vrouwen afkomstig uit (ooit) welgestelde families,... » meer lezen
De innemende documentaire Chavela vertelt het verhaal van zangeres Chavela Vargas die, eerst in Mexico en uiteindelijk wereldwijd, faam verwierf met interpretaties van traditionele Mexicaanse rancheras. De muziek, door het rauwe stemgeluid van Chavela extra krachtig vertolkt, gaat over tragische liefdes, verlangens, dronkenschap en eenzaamheid. Diezelfde thematiek tekende haar eigen leven. “Het is belangrijk waar we naartoe gaan en niet waar we vandaan komen”, zegt de van oorsprong Costa-Ricaanse, maar in Mexico beroemd geworden zangeres Chavela Vargas (1919-2012) enigszins knorrig tegen haar interviewers. Toch vertelt ze even later over het begin... » meer lezen
De taal die mensen spreken bepaalt grotendeels de manier waarop zij tegen de wereld, tegen elkaar en zichzelf aankijken. Dat is de premisse van de Mexicaanse film Sueño en otro idioma (I Dream in another language). Hoe de werkelijkheid beleefd wordt; wat de grenzen tussen realisme en surrealisme zijn: allemaal worden ze gevormd door taal. Dus wanneer een taal dreigt uit te sterven, verdwijnt daarmee ook een specifieke wereldvisie. Mooie stof tot nadenken, gebracht door de Mexicaanse broers Ernesto (regie) en Carlos (scenario) Contreras. In Sueño en otro idioma trekt de... » meer lezen
De spannende film El Presidente, op Cannes geselecteerd voor het Un Certain Regard-programma, is de derde speelfilm van de Argentijnse regisseur Santiago Mitre. In de film vormt een politieke top het decor voor een broeierige thriller met in de hoofdrol een ondoordringbare Argentijnse president wiens politieke vuurdoop samenvalt met een persoonlijke crisis. Wat er in de onherbergzame hoogten van de Andes gebeurt, kan het daglicht veelal niet verdragen. ‘Gelooft u in goed en kwaad?’, vraagt de Spaanse journalist Claudia Klein (Elena Anaya) aan president Hernán Blanco (Ricardo Darín). Zij interviewt... » meer lezen
De Braziliaanse documentaire Piripkura begint met een spannende openingsscène: een handheld camera leidt ons door dichtbegroeid bos, op zoek naar sporen van twee inheemse mannen die door de ploeg gezocht worden. De lens richt zich op de drassige ondergrond, waar in de modder duidelijk zichtbare, verse voetstappen te zien zijn. Opgewonden volgt de kleine expeditie onder leiding van Jari Candor de sporen, die van twee leden van de inheemse Piripkura blijken te zijn. De voetstappen en resten van een recent gedoofd vuur betekenen dat ze hier kort geleden geweest moeten zijn.... » meer lezen
Wanneer de zeventienjarige Valeria zwanger is staat ineens haar tot dan toe afwezige moeder op de stoep. Om haar dochter bij te staan, zoals ze zelf zegt, maar Valeria heeft haar bedenkingen. En terecht. De Mexicaanse regisseur Michel Franco (Después de Lucia) vertelt een verhaal vol onwaarschijnlijke gebeurtenissen op beschouwende wijze, zonder te oordelen over zijn merkwaardige personages. Aan de kijker de opdracht hierin mee te gaan. Las Hijas de Abril werd net als voorganger Después de Lucia geselecteerd voor de sectie Un Certain Regard op het filmfestival van Cannes. We... » meer lezen
Regie: Elia K. Schneider | 110 minuten | Tamara is in januari 2018 te zien in filmtheaters door het hele land in het kader van Movies That Matter on tour. Teo voelt zich een vrouw, al heel zijn leven. Tijdens zijn studententijd vertrekt hij naar Parijs, om daar rechten te sturen. In de Franse hoofdstad sluit hij vriendschap met gelijkgestemden en kan hij zijn flamboyante zelf zijn, maar wanneer zijn moeder ziek wordt, ziet hij zich gedwongen terug te keren naar zijn vaderland Venezuela. Daar conformeert hij zich aan de geldende... » meer lezen
In 1997 lieten de muzikanten van de Buena Vista Social Club met hun gelijknamige album de wereld kennismaken met de Cubaanse son. Het ensemble – bestaande uit inmiddels flink op leeftijd zijnde muzikanten – werd nog beroemder dankzij de muziekdocumentaire met dezelfde naam van Wim Wenders uit 1999. Regisseur Lucy Walker maakte met Buena Vista Social Club: Adios een officieus vervolg op die beroemde film van Wenders. Deze film verscheen onlangs op dvd. In de documentaire blikken de bandleden terug op hun bijzondere carrières en op de wonderlijke hoogtijdagen van de... » meer lezen
Teresa is al meer dan dertig jaar in dienst als empleada en nana ofwel huishoudelijke hulp en kindermeisje bij de familie Cid, woonachtig in een oud groot prachthuis in Buenos Aires. Als de familie besluit – noodgedwongen – het huis te verkopen bedanken ze Teresa net zo makkelijk voor haar trouwe diensten. De grond valt onder haar voeten vandaan. Dat was het dan. Nadat de verhuizing een feit is, helpt de familie Cid Teresa aan een plek bij een bevriend gezin dat op zoek is naar een betrouwbare hulp. Klein... » meer lezen